تاریخچه یخچال فریزر و آشنایی با قطعات

مقالات

بررسی تاریخچه یخچال فریزر نشان می دهد که این دستگاه یک کابین خنک کننده است که از المان های مختلفی تشکیل شده است؛ تا طبق فرایندی تکمیلی هوای گرم را از داخل کابین به بیرون انتقال دهد و کابین را برای نگهداری دارو، تولید یخ و مواد غذایی عاری از گرما کرده و سپس خنک کند.

از دیرباز، بشر از یخچال های متنوعی مانند: یخچال های طبیعی زیر زمینی، یخچال گازی، یخچال های نفتی و در نهایت یخچال های امروزی استفاده کرده است که در تاریخچه آن ثبت شده است.
بعد از یخچال های طبیعی اولین یخچال اختراع دست بشر توسط ویلیام کولین کشف شد که البته به تولید انبوه نرسید. سال ها بعد اقای اولیون ایوانس مخترع امریکایی این روند را تکمیل کرد و در نهایت استاد ژاکوب پرکینز با تکامل طرح اولیه توانست اولین یخچال را بسازد و با آن یخ تولید کند.

یخچال فریزر از قطعات مختلفی تشکیل شده است که از اصلی ترین قطعات آن می شود به موارد زیر اشاره داشت:

– موتور یا کمپرسور
– کندانسور یا سیستم رادیات خنک کننده
– اواپراتور یا لوله های داخلی یا صفحه تریزون
– ترمستات و برد الکترونیکی
– تایمر، ترمودیسک و سنسور ها
– المنت یا هیتر و ترمو فیوز ها
– یخ ساز و …

موتور یا کمپرسور

قطعات تشکیل دهنده کمپرسور تشکیل شده از سیلندر و پیستون میباشد در روغن روان کننده که توسط الکترو موتور برقی به حرکت در می اید و درون پوسته فولادی نگهداری میشوند و با حرکت بالا و پایینی پیستون مکش و فشار به وجور میاید کا از طریق لوله های تعبیه شده بر روی پوسته کمپرسور قابل انتقال است، بهتر است بدانید در سری موتور های جدید میل لنگ حذف شده و دیگر وجود ندارد که به موتور های اینورتر معروف است.

تعمیر یخچال فریزر و یا ساید بای ساید سامسونگ در مناطق غرب تهران

کندانسور یا سیستم رادیات خنک کننده

این سیستم برای خنک کردن گاز فشرده شده توسط کمپرسور تعبیه شده است؛ به صورتی که ماده مبرد را که به حالت گاز در آمده در لوله های کندانسور چرخیده و توسط هوای محیط حرارت خود را از دست بدهد و به مایع تبدیل شود.
در یخچال های سری اول و قدیمی لوله های کندانسور از یکدیگر فاصله داشتند و به دیواره پشتی دستگاه متصل می شدند. اما در سری جدید تمام یخچال فریزر ها یک تغییر اساسی به وجود آمده و آن این است که کندانسورهای حلزونی جای کندانسور های هوایی را گرفته اند و در کنار موتور قرار گرفته اند. توسط یک موتور فن و پروانه کندانسور که گردش هوا ایجاد می کند خنک می شود و عملیات تقطیر را انجام می دهند.

گروه تکنسین یار؛ یار و همراه تکنسین شما

اواپراتور یا لوله های داخلی یا صفحه تریزون

اواپراتور نوعی تبخیر کننده است. عملکرد آن به گونه ای است که وقتی ماده مبرد پس از ورود به آن با گرمای محیط داخل کابین یخچال به جوش می آید؛ تبخیر می شود و از خروجی آن که به لوله ساکشن کمپرسور منتهی می شود، خارج می شود و این عمل به طور مداوم تکرار شده تا داخل کابین سرد شود.

بررسی علت های روشن نشدن یخچال و فریزر ساید بای ساید

ترمستات و برد الکترونیکی

ترمستات یا برد الکترونیکی یک نوع فرمان دهنده و تصمیم گیرنده در یخچال است. به گونه‌ای که ترمستات پس از سنس کردن سرمای کافی در محیط داخل یخچال به صورت کاملا مکانیکی برق و جریان ورودی کمپرسور را قطع می کند تا یخچال به اصطلاح خاموش گردد و همین طور بر عکس وقی دمای داخل کابین رو به سرما رفت مجدد برق کمپرسور را وصل کرده تا عملیات چرخش گاز شروع شده و یخچال خنک شود.
برد الکترونی نیز همین مسئولیت را بر عهده دارد و به دیگر مزیت های آن نسبت به ترمستات دقیق تر عمل کردن قطع و وصل کمپرسور به دلیل سنس کردن دما توسط سنسور ها می باشد که به طور حساس و دقیقی عمل می کنند.

تایمر، ترمودیسک و سنسور ها، المنت یا هیتر و ترمو فیوز ها

در گذشته ای نه چندان دور تمام فریزر ها و یخچال ها بعد از مدتی کارکرد پر از برفک و یخ زدکی بر روی طبقات داخلی می شدند و برای سرمادهی بیشتر مصرف کننده را مجاب می کردند که هر ۶ ماه یکبار فریزر را خاموش کرده تا برفک ها کاملا آب شود و مجدد بتوان داخل آن را پر کرد. اما با پیشرفت تکنولوژی یخچال های جدیدتر به سیستم بدون برفک مجهز شدند تا در وقت و هزینه مصرف کنندگان صرفه جویی کنند.
این سیستم جدید توسط یک هیتر گرم شونده هر روز ۲ یا ۳ بار به صورت اوتوماتیک گرم شده و برفک ها را ذوب می کند؛ تایمر و برد وظیفه برق رسانی را به صورت منظم و در مواقع نیاز را به هیتر یا المنت گرم شونده بر عهده دارند. در این بین نیز برای جلوگیری از خطر زیاد گرم شدن هیتر و آتش سوزی یک سری ترموفوز و ترمودیسک بر سر راه هیتر در نظر گرفته شده است که در صورت بروز مشکل و یکسره کار کردن هیتر و در دمای بالا اتصال جریان برق به هیتر را قطع می کنند.

یخ ساز اتوماتیک

در ساید بای ساید ها اپشن آب و یخ اتوماتیک تعبیه شده که آب شهری قابل شرب مستقیم توسط شلنگ های شماره ۶ و یا ۸ به ساید اتصال می یابد. در پشت دستگاه یک شیر برقی در انتظار فشردن پدال آب ریز می ماند؛ با فشردن پدال، برق به شیر برقی می رسد و مسیر آب را برای پر کردن لیوان باز می کند؛ همچنین یخ ساز این مدل از ساید بای ساید نیز به صورت اتوماتیک آب می گیرد، یخ می سازد و در مخزن یخ خالی می کند. در برخی موارد یخ سازها دچار مشکل می گردند که برای رفع آن می توان از مطلب «مشکلات یخ ساز ساید بای ساید» بهره برد.

 

با ما تماس بگیرید

33 44 200 0919

09301451623

,
نوشتهٔ پیشین
چرا یخچال و فریزر برفک می زند؟
نوشتهٔ بعدی
ساید بای ساید روشن نمی شود

مطالب مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست