علت سوختن کمپرسور ساید بای ساید

مقالات

بررسی علت های سوختن کمپرسور یخچال و ساید بای ساید، روش های تست مستقیم و اطمینان از سوختن یا معیوب شدن کمپرسور

کمپرسور چیست؟

برای بررسی صحیح و دستیابی به دلیل این که علت سوختن کمپرسور ساید بای ساید چیست؛ ابتدا باید با ساختار کمپرسور آشنا شویم. موتور یا کمپرسور ساید بای ساید و یخچال وسیله ای نیمه الکتریکی و مکانیکی است. این قطعه تماما در پوسته ای فولادی قرار می گیرد؛ و توسط دو لوله، عملیات دمش و مکش را برای چرخش گاز مبرد موجود در سیکل بسته تبرید ایجاد می کند.

تعمیرگاه مجاز سامسونگ غرب تهران

علت سوختن و یا معیوب شدن کمپرسور چیست؟

۱.عمر طبیعی

هر کمپرسور یا موتور ساید بای ساید با استاندارد تولید امروزی می تواند در بهترین شرایط و پیش از سوختن میانگین بین ۷ تا ۱۲ سال عمر مفید داشته باشد. توجه داشته باشید که در دهه های قبل استاندارد تولید کمپرسور، طراحی ساخت و آلیاژ به کار رفته در آن ها شرایطی ایجاد می کرد تا شاهد این باشیم که کمپرسور یا موتور یک یخچال ساده نزدیک به ۴۰ سال به صورت مداوم بدون کوچکترین ایراد روشن باشد؛ و در این مدت به دلیل پایان عمر خود دچار سوختن و یا معیوب شدن نگردد.

اما متاسفانه در تولیدات جدید و برخی از یخچال یا ساید بای ساید ها شرکت های برتر طراحی کننده و تولید کننده موتور یا کمپرسور یخچال های خانگی و ساید بای ساید استاندارد های جدیدی وضع شده است؛ که عمر مفید این قطعه حیاتی را بسیار محدود می نماید؛ و باعث سوختن آن می گردد ساید بای ساید از کار افتاده و دیگر روشن نشود که برخی از علت های آن در مطلب «ساید بای ساید روشن نمی شود» بررسی شده است. همچنین شرایط تولید به نحوی است که حتی موتور یا کمپرسور یخچال و یا ساید بای ساید می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف بیرونی نیز قرار بگیرد.

۲.نوسانات برق

یکی از علت های رایج سوختن کمپرسور و یا موتور ساید بای ساید و یخچال نوسان برق است؛ لازم به ذکر است آگاهی از شرایط مناسب نگهداری از ساید بای ساید که در مطالب «آموزش نگهداری ساید بای ساید» آمده است؛ می تواند بسیار در نگهداری از دستگاه و ایجاد مشکلات این چنین کمک کننده باشد.

حتی اگر از بهترین محافظ برق یا ترانس استابلایزر نیز برای برق ساید بای ساید خود استفاده کنید باید بدانید که علی رغم پایین آوردن احتمال آسیب دیدگی کمپرسور یخچال و ساید ذبای ساید خود؛ این قطعه به قدری حساس است که باز هم احتمال تاثیر گرفتن از نوسانات برق، دو فاز شدن سیم کشی و حتی قطع و وصلی آن را دارد. پس بسیار هوشیار باشید و در هنگام قطعی برق حتما دو شاخه برق ساید بای ساید خود را از برق کشیده و تا چند دقیقه بعد از وصل شدن کامل برق آن را به پریز برق متصل نکنید.

۳.کثیف بودن کندانسور یا رادیاتور خنک کننده

گزینه بعدی که بسیار در ساید بای ساید های جدید رایج است کثیف بودن کندانسور یا رادیاتور خنک کننده یخچال می باشد. در صورت انجام ندادن سرویس و نظافت سالیانه، گاز برگشتی از داخل یخچال خنک نمی شود و حرارت بین رادیاتور و کمپرسور بالا می رود و این عمل بسیار ساده باعث سوختن کمپرسور یا موتور یخچال شما می شود و اسیب جدی به آن می رساند. در این مقاله کاملا در باره آن توضیح داده شده است.

۴. خالی شدن گاز ساید بای ساید و کار کردن مداوم

همیشه در نظر داشته باشید که موتور یا کمپرسور توسط چرخش گاز در مدار یا لوله ها عملیات سرماسازی را در داخل کابین انجام می دهد. مدار گاز یا لوله ها و موتور ساید بای ساید یک محیط کاملا بسته است؛ تمام اتصالات توسط جوش کاری لوله ها به هم اتصال خورده اند تا گاز نشت نکند؛ چنانچه یخچال در هر قسمتی از لوله ها دچار پوسیدگی بشود یا ضربه به آن وارد شو، در آن قسمت احتمال نشتی گاز وجود دارد.

عوامل مختلف نشت گاز یخچال و ساید بای ساید و همچنین نحوه عیب یابی آن در این مطلب «هر آنچه باید در مورد شارژ گاز یخچال بدانید» آورده شده است.

توجه داشته باشید کمپرسور وقتی بدون گاز یا با گاز کم در حال کار باشد آسیب جدی می بیند. در بعضی از موتورها گاز وظیفه روان کاری پیستون موتور را دارد؛ پس به محض افت سرما در داخل کابین ساید بای ساید دو شاخه یخچال را از برق بکشید و با تعمیرگاه مجاز تعمیر یخچال و ساید بای ساید تکنیسین.کام تماس بگیرید.

۵. باز ماندن درب فریزر

توجه داشته باشید باز ماندن درب قسمت فریزر و یخچال به مدت طولانی می تواند فشار زیادی به کمپرسور یخچال وارد کند و یکی از علل سوختن کمپرسور و موتور ساید بای ساید باشد؛ به همین دلیل تمام شرکت های سازنده یخچال فریزر و ساید بای ساید های امروزی دارای آلارم درب اتوماتیک هستند که پس از ۲ تا ۵ دقیقه به صدا درمی آید تا شما را از باز ماندن طولانی مدت درب مطلع سازد. پس سعی کنید حتی المقدور از باز ماندن طولانی مدت درب ها جهت جا به جایی مواد غذایی، یا نظافت داخل و … جلو گیری کنید.

در مورد نحوه صحیح نظافت ساید بای ساید یا یخچال می توانید از مطلب «پنج گام ساده برای نظافت ساید بای ساید» استفاده کنید.

در ادامه به چند نشانه و علائم که می تواند مصرف کننده را از سوختن موتور و یا کمپرسور ساید بای ساید آگاه نماید؛ اشاره می شود.

تعمیرگاه مجاز سامسونگ غرب تهران

۱. صدای تق تق

موتور یا کمپرسور برای روشن شدن و استارت کردن از یک پک استارت که شامل: رله استارت، اورلود و خازن بهره می برد.

به هر دلیلی اگر رله استارت معیوب شده باشد یا موتور سوخته باشد، عملیات استارت خوردن و روشن شدن موتور صورت نمی گیرد؛ در این مواقع برای جلوگیری از آمپر کشیدن بیش از حد موتور و همچنین جلوگیری از سوختن سیم کشی ساید بای ساید یا یخچال فریزر قطعه اورلود وارد عمل می شود و برق ورودی به کمپرسور را قطع می کند و یک صدای تق بلند را تولید می کند.

اورلود یک قطعه دارای یک پلاتین مکانیکی است که بر اثر گرم شدن عمل کرده و مجدد بعد از خنک شدن جریان را وصل می کند.

۲. فیوز می پرد

بهتر است بدانید در بیشتر مواقع علل سوختن موتور و کمپرسور ساید بای ساید به این صورت است که سیم پیچ داخل کمپرسور قطع می شود و اتصال به بدنه پیدا می کند. در این مواقع با زدن دو شاخه ساید بای ساید به برق متوجه اتصال کمپرسور و پریدن فیوز منزل می شویم.

۳. موتور استارت می کند چند دقیقه روشن است و سپس خاموش می شود

این مشکل نیز نشان از اتمام عمر کمپرسور دارد؛ به صورتی که کمپرسور معیوب روشن می شود ولی به علت مصرف برق بالا قطعه اورلود که پیش تر درباره آن صحبت کردیم را درگیر کرده و پس از فشار اوردن زیاد اورلود برق ورودی کمپرسور را قطع می کند.

طرح «اورژانس تعمیر یخچال فریزر»

گروه تکنسین یار برای ارایه بهترین و سریع ترین خدمات در زمینه تعمیر یخچال فریزر به تازگی طرح اورژانس تعمیر یخچال فریزر را آغاز کرده است. در این طرح شما به طور مستقیم می توانید به صورت آنلاین و یا با تماس با شماره تلفن 33 44 200 0919 با کارشناسان این مجموعه در ارتباط بوده و از مشاوره رایگان و همچنین سریع ترین زمان مراجعه جهت عیب یابی تضمینی اقدام نمایید.

با ما تماس بگیرید

33 44 200 0919

09301451623

نوشتهٔ پیشین
سر و صدای زیاد ساید بای ساید (قسمت دوم)
نوشتهٔ بعدی
رنگ یخچال و فریزر ساید بای ساید

مطالب مرتبط

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست