برفک زدایی اتوماتیک یا نوفراست چیست؟

مقالات

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید یخچال فریزر مورد نظرتان از فروشنده کلمه Nofrost نوفراست یا برفک زدایی اتوماتیک را شنیده باشید؛ یا بر روی درب دستگاه به عنوان برچسب یا تبلیغ کلمه Nofrost به چشم‌تان خورده باشد؛ اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این کلمه به چه معناست یا به طور کلی سیستم برفک زدایی اتوماتیک یا Nofrost چه عملیاتی را انجام می دهد؟

در این پست به طور کامل این سیستم و کارایی آن توضیح داده می شود.

انجام امور به صورت تمام اتوماتیک

باتوجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی در گذر زمان تمام وسایل برقی از جمله یخچال فریزرها با تکنولوژی جدید به روز می شوند؛ در این شرایط تمام کمپانی ها و برندها سعی بر این دارند تا با استفاده از این پیشرفت بتوانند به مشتریان خود برترین خدمات را ارایه نمایند.

از جمله این موارد حرکت به سمت انجام تمامی امور به صورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت کاربر است؛ تا از این طریق مشتریان تجربه کاربری مناسب تری از محصول مورد نظر خود به دست آورند.

علت تولید برفک یا برف داخل یخچال فریزر

سیستم های برودتی، یخچال فریزر، ساید بای سایدهای خانگی، چیلرها، کولرهای گازی و در کل تمام سیستم‌های سرما ساز یک مشکل اساسی دارند و آن هم تولید برفک یا برف است. اما علت تولید برفک یا برف داخل یخچال فریزر چیست؟

این دستگاه ها دارای لوله های سرما ساز یا اواپراتور هستند. جهت آشنایی با اواپراتور می توانید از دو مطلب زیر استفاده نمایید.

– اواپراتور چیست؟  

– معرفی انواع اواپراتور یخچال و فریزر 

هنگامی که گاز داخل اواپراتور به گردش درآید دمای سطحی ۲۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد زیر صفر را بر روی سطح لوله های اواپراتور ایجاد می کند. در نظر داشته باشید که ۴ درصد از هوای جو را آب تشکیل می دهد؛ بنابراین هنگام گردش هوا برای خنک شدن محیط، رطوبت موجود در هوا به لوله ها چسبیده، یخ میزند و به صورت برفک یا برف دیده می شود.

هر چه دستگاه بیشتر کار کرده و سرما سازی نماید مقدار برفک های تولیدی و قابل مشاهد ه بیشتر خواهد بود.

لازم به توضیح است در فریزرهای قدیمی که فاقد هرگونه آپشن خاصی بودند برای سرما سازی از طبقات لوله ای شکلی استفاده می شد. این طبقات به مرور زمان نیز پر از برفک می شدند و نیاز به این داشتند که هر ۳ ماه یکبار عملیات تمیز کردن این برفکها توسط کاربر در منزل انجام شود. اما امروزه با به وجود آمدن سیستم برفک زدایی اتوماتیک یا Nofrost برفک زدایی به صورت تمام اتوماتیک توسط دستگاه انجام می شود؛ اما چگونه؟

– پنج گام ساده برای تمیز کردن یخچال و فریزر 

لازم به ذکر است به لطف پیشرفت تکنولوژی و امکان بهره مندی از قطعات اضافه و طراحی جدید اواپراتور، امروزه عملیات برفک زدایی بسیار ساده انجام می شود.

 

سیستم برفک زدایی اتوماتیک یا Nofrost

سیستم برفک زدایی اتوماتیک یا Nofrost  در یخچال های قدیمی از قطعاتی مانند تایمر، ترمودیسک، هیتر گرم کننده، فیوز اطمینان، و در سیستم های الکترونیکی به روز از برد دیفراست، سنسور دیفراست، هیتر گرم کننده و فیوز اطمینان تشکیل شده است.

 

تعریف عملکرد برفک زدایی به صورت ساده

 از نظر طراحی هیتر گرم کننده در زیر اواپراتور قرار گرفته است. البته در مدل های جدیدتر این هیتر در لا به لای لوله های اواپراتور جاگذاری شده  است تا انتقال حرارت  به شکل مناسب تری انجام پذیرد.

به طور متوسط هر ۸ ساعت یک بار این هیتر گرم میشود و برفک هایی که در این ساعت کار تشکیل شده است را ذوب می کند.

در یخچال فریزر های سری اول برای تنظیم این مدت زمان از قطعه ای به نام تایمر استفاده می شود؛ همان طور که از اسم آن مشخص است این قطعه به طور متناوب هر ۸ ساعت  یک بار برق را به موتور و هر 30 دقیقه برق را به هیتر گرم کننده می دهد.

اما در یخچال فریزر های سری جدید که الکترونیکی شده اند وظیفه و زمان برفک زدایی بر عهده مادربرد هوشمند الکترونیکی است. در این سیستم ها وظیفه برفک زدایی بر عهده سنسور های حرارتی است که با توجه به عملکرد تعریف شده بهترین زمان را برای برفک زدایی انتخاب میکند.

 

آب حاصل از برفک زدایی به کجا هدایت میشود؟

طراحان به این بخش هم فکر کرده اند؛ در زیر لوله های اواپراتور یک سینی طراحی شده است که آب برفک های ذوب شده بر روی آن ریخته و از طریق شیب ملایم و یک شلنگ به سمت کمپرسور هدایت می گردند. در آن جا داخل ظرف ریخته و از طریق گرمای موتور در هنگام کارکرد تبخیر میشوند.

باتوجه به مطالب عنوان شده در زمینه سیستم برفک زدایی اتوماتیک یا Nofrost می بایست در هنگام خرید یخچال فریزر جدید خود حتما به این آپشن توجه ویژه ای داشته باشید.

با ما تماس بگیرید

33 44 200 0919

09301451623

,
نوشتهٔ پیشین
روشن شدن چراغ هشدار فیلتر
نوشتهٔ بعدی
کم شدن سرمای یخچال

مطالب مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست