تست مستقیم کمپرسور ساید بای ساید

مقالات

در این مقاله به بررسی کامل روش تست مستقیم کمپرسور ساید بای ساید و یخچال و فریزر پرداخته می شود. لازم است در این جا و پیش از آغاز مطلب به شما توصیه کنیم که در هنگام تست مستقیم کمپرسور ساید بای ساید بهتر است از دستکش کار عایق دار استفاده شود.

سلب مسئولیت

لازم به ذکر است تکنسین یار هیچ گونه مسئولیتی درباره اتفاقات ناشی از برق گرفتگی یا اتصال و سوختن وسایل برقی شما در پی انجام این تست نخواهد داشت.

هشدار: اگر فنی نیستید به هیچ وجه دست به عملیات تست مستقیم کمپرسور ساید بای ساید یا یخچال و فریزر نزنید.

کمپرسور یا موتور ساید بای ساید و یخچال و فریزر چگونه کار می کند؟

کمپرسور یا موتور ساید بای ساید و یخچال و فریزر با کمک دو قطعه مهم به نام های رله استارت و اورلود که وظیفه محافظت از آن را دارد شروع به کار می کند. به صورتی که پک رله و اورلود به کمپرسور یخچال متصل شده و با رسیدن جریان برق کمپرسور استارت زده و شروع به فعالیت می کند؛ و تا زمانی که جریان برقرار باشد به کار خود ادامه می‌دهد.
در صورتی که از صحت و سلامت رله استارت و اورلود کمپرسور ساید بای ساید و یخچال و فریزر خود اطمینان کامل دارید؛ ابتدا سیم تست خود را به سر فیش های رله و اورلود وصل نمایید. سپس دو شاخه سیم تست را به برق بزنید؛ در صورت سالم بودن کمپرسور شروع به فعالیت می کند.

در غیر این صورت و در شرایطی که کمپرسور به کار نیفتاد پیشنهاد می شود از روش های تست مستقیم و کسب اطمینان از سوختن یا معیوب شدن کمپرسور که در مقاله «علت سوختن کمپرسور ساید بای ساید» به آن پرداخته شده است؛ استفاده نمایید.

 

رله و تست کمپرسور

اتصال سر فیش های رله و اورلود

 

اما در صورتی که از صحت و سلامت لوازم استارت کمپرسور یا موتور یخچال فریزر یا ساید بای ساید خود اطمینان ندارید؛ راه دیگری هم وجود دارد.
در این روش می بایست ابتدا اول پایه های c r s کمپرسور را پیدا کرده و در مرحله بعد اقدام به تست مستقیم کمپرسور نمایید. همان طور که در شکل فوق قابل مشاهده است؛ کمپرسور یخچال فریزر و ساید بای ساید دارای ۳ پایه مجزا می باشد که به نام های c r s تقسیم می شوند.
برای پیدا کردن این پایه ها نیاز به یک اهم متر دارید؛ روش کار به این صورت است: اهم متر خود را روشن کرده و درجه را بر روی کیلو اهم تنظیم کنید؛ سعی کنید اهم سه پایه کمپرسور را به صورت دو تا دو تا بگیرید و عدد بدست آمده را یادداشت کنید.

در این شرایط بزرگترین عددی که دارید پایه های r و s می شود و پایه تنهایی که باقی می ماند پایه c یا مشترک می باشد.

در مرحله بعد پایه مشترک یا c را به دو پایه دیگر توسط اهم متر اتصال داده و اهم آن را نیز مشخص می کنیم. اهم پایه کمتر پایه r و اهم پایه بیشتر پایه s می شود.

در صورتی که اهم متر در اختیار ندارید می توانید از روش زیر برای عملیات تست کمپرسور ساید بای ساید و یخچال و فریزر خود استفاده کنید؛ لازم به ذکر است استفاده از این روش ریسک بسیار بالایی دارد و در صورت بروز کوچکترین اتصالی می تواند موتور سالم ساید بای ساید و یخچال و فریزر را دچار خرابی کند.
ابتدا به جهت مثلث پایه های کمپرسور توجه کنید؛ اگر در نظر بگیریم که نوک هرم مثلث به سمت بالا باشد مانند شکل زیر به شماره ۱ و ۲ توسط سیم تست برق می دهیم؛

 

تست موتور

روش انجام تست کمپرسور

 

اما اگر برعکس بود و نوک مثلث هرم به سمت پایین بود به پایه شماره ۱ و ۳ توسط سیم تست، برق می دهیم.
بعد از وصل کردن سیم تست به پریز برق کمپرسور فقط صدا می دهد و استارت نمی کند؛ توجه داشته باشید که برای راه اندازی کمپرسور باید سیم پیچ استارت کمپرسور را به صورت لحظه ای وارد مدار کرد.
برای این کار باید بین پایه های ۲ و ۳ اتصال کوتاه و موقت ایجاد کنیم. این کار را می توانیم با یک عدد پیچ گوشتی فازمتر یا یک تکه سیم انجام بدهیم؛ به این صورت که پایه های شماره ۲ و ۳ را به هم اتصال می دهیم. با مقداری جرقه زدن موتور دستگاه شروع به راه افتادن می کند. اما اگر متوجه شدید که عملیات استارت صورت نمی گیرد موتور دستگاه شما سوخته است یا گیرپاچ کرده است.

توجه: برای اتصال دو پایه از پیچ گوشتی عایق در برابر جریان برق و دستکش های عایق استفاده کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

با ما تماس بگیرید

33 44 200 0919

09301451623

نوشتهٔ پیشین
آب در جا میوه‌ای ساید بای ساید
نوشتهٔ بعدی
کد ارور خطا یخچال فریزر بکو

مطالب مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ابراهیم سلمانپور

    خیلی عالی بود ، ممنونم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست