معرفی انواع اواپراتور یخچال و فریزر

مقالات

معرفی انواع اواپراتور یخچال و فریزر

برای پاسخ مناسب و کامل به این سوال که اواپراتور چیست؟ می بایست انواع اواپراتور یخچال و فریزر آن را به خوبی بشناسیم؛ این موضوع به یک تکنسین و تعمیرکار ماهر و یا حتی افراد فنی و معمولی بسیار کمک خواهد کرد.

پیشنهاد می شود قبل از ادامه خواندن این مطلب، ابتدا در مقاله اواپراتور چیست؟ با کارکرد اواپراتور در یخچال و فریزر آشنا شوید.

اواپراتور لوله ای

اواپراتور لوله ای از فولاد یا مس ساخته شده است؛ تفاوت جنس در این نوع از اواپراتور نیز به جهت کارآیی مناسب تر آن در کارکرد قطعه است. در واقع اگر سایز اواپراتور بزرگ باشد و از آمونیاک برای کارکرد آن استفاده شده باشد جنس فولادی آن مناسب است. اما اگر سایز اواپراتور کوچک باشد و گاز و مبردهای آن ترکیبی از کلروفلور باشد جنس مس آن برای ساخت مناسب است. 

آشنایی با انواع مایع برودتی ماده تبرید گاز سرد کننده گاز یخچال

اندازه، شکل و یا حتی مدل اواپراتورهای لوله ای بسیار مختلف و متفاوت است. این اختلاف نیز به دلیل نوع کارکرد و کاربردی است که برای هر کدام از این مدل ها در نظر گرفته شده است و اواپراتور برای آن تولید می گردد. 
به طور مثال اواپراتورهایی که قرار است در سوله های بزرگ یخچالی، سرد خانه ها و محل نگهداری مواد منجمد به کار گرفته شوند، بسیار بزرگ و سقفی هستند. با نصب این اواپراتور هوا به جریان افتاده و به وسیله همین گردش هوا و یا پاشش آب، انجماد مورد نظر به دست می آید.

اواپراتور صفحه ای

اواپراتور صفحه ای نیز درست مانند اواپراتور لوله ای، به دلیل نوع استفاده و یا کارکردهای مختلف مدل های متفاوتی دارد؛ مبرد در این اواپراتور از محلی که برای آن تعبیه شده است یعنی شیارهایی که روی دو صفحه فلزی قرار دارد عبور می کند. این نوع اواپراتورها به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که قابلیت شکل پذیری دارند. 

اواپراتورهای صفحه ای به لحاظ هزینه اصطلاحا اقتصادی و به صرفه هستند؛ همچنین به دلیل خاصیت شکل پذیری که پیشتر نیز به آن اشاره شد به راحتی فرم می پذیرند. ضمنا تمیز کردن این نوع اواپراتور نیز بسیار ساده است.

دلایلی که در این جا به آن اشاره شد از مهم ترین خصوصیاتی است که باعث گردیده است که از اواپراتورهای صفحه ای در یخچال و فریزر و همچنین ساید بای ساید ها استفاده شود.

در تمامی یخچال و فریزرهای با انواع کارکرد، خانگی، صنعتی و یا حتا در مغازه های بستنی فروشی نیز از این نوع اواپراتور استفاده می شود. 

هر آنچه باید در مورد شارژ گاز یخچال بدانید؛ عیب یابی تخلیه گاز یخچال و قیمت تعمیر 1399

اواپراتور پره دار

اواپراتور های پره دار به نوعی جزوی از خانواده اواپراتورهای لوله ای نیز می توانند محسوب شوند. در این نوع از اواپراتورها برای جذب حرارت در لوله ها و عملکرد بهتر سرمادهی از پره هایی با نام سطوح ثانویه جذب حرارت استفاده می شود.

البته مانند مدل های قبلی اواپراتور در این مدل نیز با توجه به کارکردهای مختلف آن اندازه پره ها و یا قطر لوله ها متغیر و متفاوت خواهد بود.

لازم به ذکر است که نسبت به انواع دیگر اواپراتور که در این مقاله به آن ها اشاره گردید؛ اواپراتور لوله ای و اواپراتور صفحه ای، فضای بسیار کمتری را نیاز دارند.

این مزیت باعث می گردد تا از این اوپراتورها برای دستگاه ها و سیستم های جریان اجباری هوا استفاده شود. 

در این مقاله به انواع اواپراتور به طور کامل اشاره گردید؛ همچنین در مطلب قبل با عنوان اواپراتور چیست؟ هم به سادگی به شرح کارکردهای متفاوت اواپراتور در صنعت و همچنین عواملی که به عملکرد درست و کامل آن بستگی داشت پرداخته شد؛ 

لازم به ذکر است شما می توانید برای حل مشکل این قطعه در سیستم یخچال و فریزر و یا ساید بای ساید خود از تخصص تکنسین های کارآزموده تکنسین یار بهره ببرید. تکنسین های این مجموعه یار و همراه شما در تمامی موارد مرتبط با سیستم های یخچال و فریز و ساید بای ساید از نصب و راه اندازی تا تعمیر و تعویض قطعات با بهترین کیفیت خواهند بود. 

با ما تماس بگیرید

33 44 200 0919

09301451623

,
نوشتهٔ پیشین
اواپراتور چیست؟
نوشتهٔ بعدی
کدام یخچال و فریزر را بخریم؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست