آب در جا میوه‌ای ساید بای ساید

مقالات

یکی از مشکلات رایج در یخچال و فریزر جمع شدن آب در جا میوه ای ساید بای ساید است؛ در موارد زیادی دیده می شود که در یخچال فریزر یا ساید بای ساید های برندهای مختلف بدنه دستگاه عرق می کند؛ و در پی این موضوع، آب کف یخچال یا در قسمت کشوی جای میوه جمع می شود؛ و به مرور زمان حجم آب به قدری افزایش می یابد که از کف یخچال به بیرون می ریزد.

در این مقاله که به شکل مفصل به بررسی علل جمع شدن آب در جا میوه ای ساید بای ساید پرداخته شده است؛ پاسخ سوالات زیر را دریافت خواهید کرد.

  • چرا در کف یخچال و فریزر ساید بای ساید آب جمع می شود؟
  • علل جمع شدن آب در کف یخچال و فریزر ساید بای ساید چیست؟
  • برای حل مشکل جمع شدن آب در یخچال و فریزر ساید بای ساید چه کنیم؟
  • در جامیوه ای یخچال و فریزر آب جمع شده است؛ چه باید بکنم؟

در قدم اول برای شناسایی این مشکل و قبل از هر کار باید متوجه شویم که آب از کجا نشت کرده است. همانطور که در مقاله «یکسره کار کردن یخچال ساید بای ساید» توضیح داده شد، در سیکل عملکردی یخچال فریزر ها سیستم برفک زدایی اتوماتیک یا Nofrost وجود دارد. 

باید توجه داشت که این موضوع به این معنی نیست که با وجود این سیستم در ساید بای ساید یا یخچال و فریزر دیگر شاهد تولید برفک نخواهیم بود؛ بلکه باید بدانید هر جایی که توسط مایع مبرد، سرما با درجه دمای زیر صفر تولید می شود؛ به علت وجود رطوبت در هوا بر روی لوله ها یخ و برفک تشکیل خواهد شد. اما وظیفه سیستم Nofrost این است که برفک ها را به طور مداوم طی چند مرحله در طول شبانه روز از بین ببرد.

درخصوص انواع مایع برودتی ماده تبرید گاز سرد کننده گاز یخچال در مقاله «مایع مبرد و گاز سرد کننده یخچال» به طور کامل توضیح داده شده است.

به بررسی نحوع عملکرد سیستم برفک زدایی Nofrost باز می گردیم؛ این سیستم توسط یک هیتر گرم شونده که در زیر و بین لوله های برودت ساز یا اواپراتور تعبیه شده محیط را گرم می کند؛ در نتیجه برفک ها آب شده و از بین می رود. به این عملیات به اصطلاح دیفراست می گویند. لازم به ذکر است برق رسانی و تصمیم گیری زمان دیفراست را برد ساید بای ساید یا ترمستات یخچال فریزر صادر و مدیریت می کند.
روش دیگر برفک زدایی به این صورت می باشد که دستگاه برای مدتی طولانی خاموش می شود تا برفک هایی که ساخته شده است در مجاورت با هوای بالای صفر قرار بگیرد و خود به خود و بدون هیتر گرم کننده ذوب شود. این روش مخصوص یخچال و فریزر بالا پایین و در قسمت یخچال و یا یخچال های تکی به کار می رود.

برای مشاهده عوامل عمده تشکیل برفک در قسمت های مختلف یخچال و فریزر می توانید مقاله «چرا یخچال و فریزر برفک می زند؟» را مطالعه نمایید.

حال که می دانیم آب تولید شده در قسمت یخچال و فریزر دستگاه ما به چه گونه ای تولید می شود؛ سوال پیش میاید که آب حاصل از برفک زدایی به کجا هدایت می شود؟
در جواب باید بدانید که تمام ساید بای ساید ها و یخچال فریزر هایی که از سیستم بدون برفک استفاده می کنند؛ به نحوی طراحی شده اند که در زیر لوله های اواپراتور یا سرما ساز یک حالت ناودانی یا اصطلاحا سینی کف یا مسیر طراحی شده است.

در نتیجه بعد از ذوب شدن برفک ها و آب به این محل سرازیر شده و به روی سینی کف می ریزد. در ادامه این آب با شیب ملایم به طرف سوراخ خروجی هدایت می شود؛ در زیر این سوراخ یک شلنگ وصل شده است که آب را تا نزدیکی کمپرسور یا موتور یخچال هدایت می کند.

این شلنگ در بیشتر موارد در داخل کابین طراحی شده است و فقط ورودی و خروجی آن قابل دسترس است؛ ولی در بعضی دستگاه ها نیز دیده شده است که شلنگ بیرون کابین با بست به کابین متصل گردیده است. در کنار موتور یخچال یا بر روی سر موتور یخچال یک ظرف پلاستیکی طراحی شده که آب حاصل از برفک زدایی در آن قسمت جمع می شود و با تولید حرارت توسط کمپرسور تبخیر شده و کاملا خشک می شود.

علت جمع شدن آب در جا میوه ای ساید بای ساید چیست؟

اگر به هر علتی مسیر خروجی آب مسدود بشود؛ آب حاصله از برفک زدایی بر روی هم انباشته شده و در سیکل سرما سازی دچار یخ زدگی می شود. بعد از گذشت چند روز هجم یخ ها بالا می رود و اضافه آب تولید شده سر ریز می کند و از طریق کانال های گردش هوا به پایین ترین قسمت یخچال که زیر جا میوه ای می باشد؛ هدایت می شود.

علت های گرفتگی در مسیر و یا خروجی چیست؟

۱. ممکن است یک ضایعه مثل تکه ای چسب به کار رفته در یخچال یا فریزر یا مقداری یونولیت بدنه داخلی و یا تکه ای از مواد غذایی فریز شده یا سبزیجات به علت پاره شدن بسته بندی یا حتی لجن بستن آب خروجی باعث کیپ شدن مسیر خروجی آب بشوند.
۲.در بعضی مواقع خرابی قطعات مثل هیتر کف که وظیفه گرم نگه داشتن سینی کف را دارد یا خرابی سنسور دیفراست که وظیفه کنترل دما در زمان یخ زدایی را دارد؛ باعث یخ زدن مسیر خروجی آب می شوند.

روش های تعمیر خانگی مشکل جمع شدن آب در جا میوه ای ساید بای ساید چیست؟

اولین اقدامی که می توان برای رفع نشتی آب در یخچال و فریزر یا ساید بای ساید انجام داد این است که برای مدت ۲۴ ساعت دو شاخه و پریز یخچال و فریزر ساید بای ساید را از برق بکشید؛ یخچال را تخلیه کنید و درب های آن را باز بگذارید تا در صورت بروز یخ زدگی در قسمت خروجی، یخ ها آب شوند و مسیر باز شود.

دومین اقدام برای رفع این مورد در یخچال هایی که کاور کانال هوایی ندارند؛ این است که در پایینی ترین قسمت صفحه انتهایی یک سوراخ وجود دارد که می توانید با ریختن یک لیوان آب جوش در قسمت خروجی گرفتگی یا یخ زدگی را از بین ببرید و مسیر را باز کنید.

برای بهره مندی از طرح «اورژانس تعمیر یخچال فریزر» می توانید در سریع ترین زمان ممکن و به صورت آنلاین در تکنسین یار خدمت مورد نیاز خود را به ثبت برسانید؛ پس از ثبت درخواست کارشناسان این مجموعه جهت مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات به صورت مستقیم در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس برقرار خواهند نمود. 

در صورت تمایل به تماس مستقیم با کارشناسان؛ از شماره تلفن 33 44 200 0919 استفاده نمایید. تماس مستقیم با کارشناس برای استفاده از مشاوره رایگان باعث صرفه جویی در زمان حل مشکل شما خواهد شد.

اگر معتبر هستید با ما تماس بگیرید؛ تعهد، اعتبار ماست!

همکاران ما در تکنسین یار ضمن عیب یابی سریع دستگاه نسبت به ارایه فاکتور معتبر قطعات مورد استفاده پرداخته و با بهترین و مناسب ترین قیمت قطعات اصلی را برای دستگاه شما تهیه خواهند نمود. 

با ما تماس بگیرید

33 44 200 0919

09301451623

نوشتهٔ پیشین
رنگ یخچال و فریزر ساید بای ساید
نوشتهٔ بعدی
تست مستقیم کمپرسور ساید بای ساید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست